Totaal aantal pageviews

dinsdag, april 12, 2005

Brain fart




Bovenstaand bericht staat vandaag op Teletekst, hoewel het een issue is wat al jaren de gemoederen bezighoudt. Vooral de laatste week, want inderdaad is Brein met een offensief begonnen tegen illegale aanbieders van muziek en films.

Het verbaast me hoeveel internetgebruikers op hun achterste benen staan en moord en brand roepen. Alles wordt er bijgehaald: privacy, recht op kopie voor eigen gebruik en noem maar op. Kijk maar eens op dit stukje van het Parool, of hier op de site van Bits of Freedom.

Allemaal leuk en aardig, en -eerlijk is eerlijk- ik download ook genoeg waarvoor ik niet betaal. Het is zo makkelijk en het scheelt zoveel geld, maar het is en blijft illegaal wat we doen. Niet zeuren.
Het is altijd hetzelfde gezeik hier in dit land:

-Rijd je te hard, betaal die boete gewoon. Ga niet kankeren op de politie of nog dommer: ga geen flitspalen vernielen. Het slaat nergens op. Potje breken, potje betalen.

-Identificatieplicht? Beste idee in jaren! Maar nee, eerst lopen we massaal te zeiken over illegale vreemdelingen, terroristen die stad en land onveilig maken en zwartrijders die de ritprijs voor eerlijke burgers opschroeven, maar o wee als we plotseling met een kaartje met naam en pasfoto op zak moeten lopen. Denk aan 40-45!!! Dit riekt naar "Ausweis bitte!". Vergeten wordt even dat het gros van de Nederlanders de Duitsers geen strobreed in de weg legden. Achteraf was heel Nederland actief in het verzet. Er is echter -op Oostenrijk na- geen land waar de mof zo makkelijk zijn gang kon gaan als in haar zusterland Nederland.

-Probleemwijk in Den Bosch? Wij zijn helemaal geen probleemwijk, en dat zullen we het hele land laten zien, door 4 dagen en nachten lang te vechten met politie en elkaar! Wij zijn heel normaal, en downloaden van muziek doen we lekker toch wel, want niemand kan ons wat maken. Stichting Brein heeft alleen IP-adressen, en zal voor de personen achter die adressen moeten aankloppen bij de providers. En die kunnen of durven niet zonder meer over te gaan op informatieverstrekking: de wet op de privacy loert achter elke boom, zoals landverraders dat vijfenzestig jaar geleden ook deden. Achter elke flitspaal een Duitser!

Mensen.....denk nou toch eens na.
Het is niet zo dat, omdat je nu eenmaal door rood kunt rijden, het ook automatisch mag.

Tuurlijk ben ik schijnheilig genoeg om links te lullen en rechts zakken te vullen.
Ook ik weet dat de pakkans nihil is. Omdat ik weet dat mijn provider niet zomaar mijn gegevens aan derden mag verstrekken. Dus ik pomp rustig door.
Maar af en toe koop ik toch een CD of een DVD, om tenminste de schijn op te wekken dat ik eerlijk ben.......

Precies zoals de gemiddelde Nederlander tijdens de bezetting dat deed....go with the flow en alles zal wel loslopen.
Waarschijnlijk downloadt niemand het Dagboek van Anne Frank illegaal.....dat zou te mooi wezen....

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen: