Totaal aantal pageviews

dinsdag, februari 07, 2006

Geen kampioenen




De laatste dagen heeft ongeveer iedereen het wel een keer gehad over die hele bende met die cartoons.
Echt, ik sla gade en verbaas me.
Er zijn mensen die, omdat ik ze ook heb geplaatst, denken dat ik aan de ene kant sta, of aan de andere kant. En die mensen vragen mij van allerlei nieuws-updates wat ik van dit vind, en van dat en van zus en van zo.
Ok. Vooruit maar dan.

Allereerst wil ik -voor de zoveelste keer- zeggen dat ik niets tegen moslims heb. Niet meer dan tegen christenen, joden of atheisten. Zelf, bijvoorbeeld, ben ik overtuigd atheist, al moet ik bekennen dat ik er al een tijdje niets meer aan heb gedaan. Mijn kapper is moslim, mijn rij-instructeur is moslim, mijn bakker en mijn slager zijn moslim, en sommige van mijn collega's zijn moslim. Sterker; mijn allerbeste vriend op de HAVO was een moslim. Nou en. Het was een toffe gozer, en of hij wel of niet moslim was, daar heb ik nooit een seconde bij stilgestaan. Dat was zestien jaar geleden. In die tijd konden kranten ook gewoon cartoons publiceren zonder dat er een heilige oorlog werd uitgeroepen van links, en een tegenoorlog van rechts. Wat een gelul, zeg!

Zo moet ik eerlijk toegeven, dat ik het van het AEL (een enge organisatie waar ik verder zo min mogelijk vanaf wil weten, want die Abu-Jajah of hoe heet die vind ik een enge kerel met enge opvattingen) wel een goede actie vond dat zij ook cartoons publiceerden, maar dan over het jodendom.
Tsja....wie kaatst.....en ze hebben gelijk: we mogen ook niet meten met twee maten, eerlijk is eerlijk.
Zowel het CIDI (ook een enge club) als een aantal moslim-organisaties hebben over en weer aangifte gedaan wegens belediging.
Kijk! Dat is hoe we het doen! Denk je dat iets over de schreef gaat? Dan ga je naar de politie en doe je aangifte! Ambassades laat je met rust en bedreigingen zijn al helemaal uit den boze. Laat godverdomme de rechter bepalen wat wel en niet mag.

Zo heeft een aantal mensen uit mijn eigen omgeving mij gevraagd, zelfs verzocht om de cartoons uit mijn blog te halen.
Ik vind dat onzin: ik doe niets wat niet mag. Ik overtreed geen enkele wet. Ik beledig wellicht een enkeling. Maar dat doen mensen wel vaker. Het feit dat je je beledigd voelt, rechtvaardigt nog geen overdreven reacties als doodsbedreigingen en wat nog meer.

Maar wat ik echt niet begrijp, is dat we nu in een internationale crisis dreigen te geraken, met als direkte aanleiding een godverdomd stel cartoons in een Deense krant.
Hallo! Cartoons! Humor, spot, je weet wel. En dan Denemarken. Godverdomd Denemarken, mensen!!! Het braafste jongetje van de klas! Man, man, man, man wat een gezeik allemaal. Was de situatie net zo explosief geweest als deze zelfde plaatjes, pak hem beet, in 1986 waren geplaatst in dezelfde krant? Ik durf te wedden van niet.
Wat is er in vredesnaam dan veranderd sindsdien dat we zo intolerant zijn geworden tegen elkaar? Waar is het misgegaan dan? Ik snap het echt niet. En natuurlijk snap ik ook wel dat we sindsdien in een andere tijd leven met als tussenstations twee golfoorlogen, voortdurende bezetting door Israel van de Palestijnse gebieden, en Amerika wordt geleid door een halvegare idioot. Maar wat hebben jij en ik daarmee te maken? En Ahmed van de overkant en al die andere mensen hier op straat en in mijn stad en in mijn land? We konden vroeger normaal met elkaar omgaan. Nu schijnt dat -van weerskanten uit- niet zo makkelijk meer te gaan.

Is het soms trots? Wat voor trots dan? Wat hebben deze moslims voor super-trots die wij ontberen in het Westen? Waarom zullen Nederlanders niet massaal de straat opgaan en waarom zullen wij nooit ambassades in de brand steken? Geen idee, zo zijn wij gewoon niet. En zo zullen wij ook nooit worden. Gelukkig maar.

Alleen....ik ben bang dat we met zo'n instelling, ook dit jaar weer, het wereldkampioenschap voetbal tot in de eeuwigheid aan onze neus zullen zien voorbijgaan....

Geen opmerkingen: