Totaal aantal pageviews

maandag, februari 21, 2005

Overgave in delen




Wederom een headline waar ik Arjen-gedachten bij krijg.
De rechterhand van Mladic geeft zich dus over.....de vraag is: hoe neem je iemands hand gevangen zonder de rest van de persoon op te sluiten?
En wat heeft de rechterhand besloten om zich -los van wat de rest van Mladic besluit- eenzijdig over te geven?
Wat is de reden geweest dat dit lichaamsdeel heeft gezegd "bekijken jullie het maar, romp, benen en hoofd, ik trek het niet meer. Ik geef me over" ?

Het kan natuurlijk zo zijn, dat de linkerhand, weliswaar niet bereid tot overgave, toch begrip had voor zijn rechter kameraad, en heeft besloten in te gaan op zijn smeekbede: Losgezaagd te worden van Meester Mladic. De linkerhand pakte een zaag -het brein werkte tijdelijk, zij het onder protest, mee door zichzelf volledig te concentreren op een ingewikkelde rekensom, waardoor het Monster zelf niets van de acties van zijn voorpoten zou merken- en begon met zagen in de rechterpols.

-"Weet je zeker dat dit is wat je wil?"
-"Zeik niet zo en zaag door, wil je...."
-"Ja maar.....hoe ga je je precies overgeven dan, Rechter?"
-"Weet ik nog niet. Maar dit voelt goed. Dit is wat ik moet doen. Het is nog niet te laat, Linker....ga met me mee. Ik weet zeker dat we strafvermindering kunnen krijgen op deze manier. Misschien een jaartje cel, maar daarna zijn we vrij om te doen wat we willen. Een andere identiteit misschien. Aangezet worden aan een slachtoffer van een ongeluk met een lintzaag, ik zie het al helemaal voor me, Linker....."
-"Nee....je weet dat ik Rechterbovenarm nooit kan overtuigen. Ik hou van haar, dat weet je....laat ons maar. Divided we stand, United we fall, zeg maar.....hier...je bent los....ga. Ga! En denk aan ons, wil je...denk aan ons......Brein; je kan weer meedoen. Bedankt voor je hulp, makker....."

En daar gaat de rechterhand. Op naar Den Haag, op naar het Joegoslaviƫ-tribunaal.
Zo ziet hij nog wat van de wereld. Voordat hij zich overgeeft, brengt hij eerst nog een bezoek aan Madurodam. Eindelijk groot......

Geen opmerkingen: