Totaal aantal pageviews

vrijdag, februari 11, 2005

Rooie Sien en ik...




Vanavond zijn Sientje en ik alleen.
Ik ga haar eens goed verwennen; ik heb haar te lang niet over haar hals gestreeld.
Haar welgevormde lichaam langs het mijne (iets minder welgevormde) laten glijden.
Vanavond krijgt ze een beurt.
Ik haal haar drie maanden oude snaren eraf.
Dan zet ik haar body in de polish. (Dr. Strinfellow van Kyser)
Haar hals geef ik eerst een behandeling met Guitar Honey, zodat deze weer mooi donker en glanzend wordt. Even laten intrekken nadat je het zorgvuldig hebt aangebracht en gepoetst. Daarna geef ik haar een laag Fast Fret van GHS, ook over haar frets. Weer poetsen. En glimmen dat ze doet.
Haar hardware (brug, zadel, stemsleutels) poets ik met GHS Guitar Gloss.
Dan krijgt ze een set nieuwe DDR Tite-Fit snaren van me (10, 13, 13, 30, 44, 52, nickel plated, round core. Handgemaakt.)
Dan het stemmen. Is nog te doen, maar we zijn dan alweer zo'n 45 minuten verder.

Het ergste moet dan nog komen: het afstellen van de snaren, de action goed zetten, kortom. Liggen de snaren te laag op de frets, dan ratelen ze. Te hoog is ze niet te genieten van de stugheid. Laag speelt lekkerder, maar heeft een kortere sustain. Hoog geeft een mooiere klank, maar speelt zwaarder. Het luistert op minder dan halve milimeters.

Niet vergeten dat, als je hem echt goed gestemd wil hebben, je niet alleen de open snaren (sla een snaar aan zonder hem met je linkerhand ergens vast te pakken) te luisteren, maar zorg ook dat een flageolet op de twaalfde fret exact een octaaf hoger klinkt. Dat is een kwestie van een kwartslagje per keer op je zadel, en weer proberen. slagje verder, nog een verder. Ho. Halve terug. Bijna. Iets verder. Perfect. Volgende snaar zelfde verhaal. Zes keer. En dan nog een keer alles, want als je bij de zesde snaar bent, is je eerste weer iets strakker of losser.

Als ik klaar ben met Sientje, ziet ze er weer uit om door een ringetje te halen. Ze klinkt als een echte Grote Mensengitaar. Dat mag ook wel voor dat geld. Maar dan ben ik moe. Te moe om te willen spelen waarschijnlijk.

Maar mooi dat ze is....!

Geen opmerkingen: