Totaal aantal pageviews

woensdag, februari 02, 2005

It ain't what it's not, but what it is...




"Het is zo mooi gelukt, omdat het niet is wat het behoort te zijn."

Deze zin hoorde ik gisteravond op TV.
Een of andere architect of kenner van ontwerpen sprak deze zin uit terwijl hij naar een van de lelijkste gebouwen van Amsterdam keek.

"Het is zo mooi gelukt, omdat het niet is wat het behoort te zijn."
Mijn hoofd duizelt ervan.
Het behoort dus iets te zijn, bijvoorbeeld...een tafeltje.
Dat is het niet. Het is, laten we zeggen, een krukje.
En omdat het een krukje is geworden in plaats van een tafeltje, is het dus zo mooi gelukt.

Het was zo te zien een serieus cultureel programma, met een interessant kijkende presentator, en een sfeer van verantwoorde televisie eromheen.
Niemand, maar dan ook niemand kwam kennelijk op het idee om de professor in de bullshitkunde ter plekke af te branden en te durven zeggen waar het op staat: Met zulk gelul kan je echt niet meer aankomen.

Stel dat mensen op andere vakgebieden dit soort taal gebruiken?
Ik hoor George Junior al zeggen, nadat de zoveelste Franse journalist een kritische vraag stelt over de overspannen invasie van Irak (er is totop heden nog geen chemisch toilet gevonden, nog geen giftige pijl, nog geen stinkbommetje, terwijl de hoofdmotivatie destijds toch echt een chemische oorlogsdreiging was).
"Ja, ik begrijp uw kritiek wel, meneer de journalist, maar dat is nu juist het mooie!
Het is zo mooi gelukt, omdat het niet is wat het behoort te zijn!"
Ceci n'est pas une guerre, het is een excuus om het Islamitisch Gevaar aan te pakken."

Of het mislukken van de spisstrook.
Kamervragen worden gesteld, de staatssecretaris staat onder vuur en de Rekenkamer trekt de haren uit het collectieve hoofd. Dit expirement is gemeenschapsgeld over de megalomane balk. Haar kop moet eraf, iedereen is het erover eens. Dit gaat politieke consequenties hebben!
Maar daar is het wicht met de allesverklarende logica: "Het is zo mooi gelukt, omdat het niet is wat het behoort te zijn.".
Oh, nee, tsja....als u het zo uilegt, dan is het een ander verhaal. Nou, alsnog onze felicitaties dan met het behaalde resultaat! Ze wordt al snel gepromoveerd tot iets hoogs in Europa en niemand twijfelt aan haar intelligentie.

Vandaag of morgen hoop ik mijn computer eindelijk terug te hebben in werkende staat.
Een nieuw moederbord van bijna honderd Euro erin, en gokken dat mijn theorie omtrent de oorzaak hout snijdt. Ik wil weer kunnen gamen, surfen en chatten in mijn vrije tijd. Mijn baas is niet blij met me: halve dagen besteed ik aan MSN, Blogger en andere onzin. En hij maar geld ophoesten. Maarja....ik doe mijn werk zo goed, omdat het niet is wat het behoort te zijn....


Geen opmerkingen: