Totaal aantal pageviews

woensdag, september 14, 2005

UPC is een kutprovider




Een tijdje geleden schreef ik een blog over de belachelijke werkwijze van de Rabobank.
Nog nooit kreeg ik zoveel reacties op een blog, met name van voor mij totale vreemden. Waarschijnlijk Rabo-mafioso die niet meer kunnen kijken door de ogen van een klant.
Welnu, ik verwacht op dit blog minstens zoveel reacties, mensen.
Dit keer verbaas ik me in hoge mate aan de financiele logica van het Kafkaeske UPC Nederland.
De eerlijkheid gebied me vooraf wel te zeggen dat ik over hun producten an sich uitermate tevreden ben. Internet, telefonie en TV werk allemaal en altijd helemaal top. Ook word je correct te woord gestaan als je ooit telefonische vragen hebt. Dat wel.

Maar toch.....toch klopt er iets niet bij de rekenwonders bij mijn medeprovider.
Twee maanden geleden. Ik had juist daarvoor een rare acceptgiro betaald van het bedrag van 19 Euro (voor het gemak rond ik de bedragen af, anders wordt het zo'n rommelig verhaaltje). Raar, want normaal ben ik veel meer kwijt; rond de 150 Euro maandelijks voor het hele pakket.
Zal wel een of andere administratieve misser zijn geweest, zo redeneerde ik toen.
Netjes betaald, en tien dagen later lag daar een herinnering in de bus, voor een bedrag van een slordige 200 Euro.
Huh? Ik betaal altijd alles vrijwel direkt, en dan nog...dat bedrag wat ze noemden kwam nergens op welke factuur dan ook naar boven. Niet aleen had ik sowieso geen achterstand, ook het bedrag sloeg nergens op. Ik bellen.
Nee, meneer P. dat klopt inderdaad niet. U bent gewoon helemaal bij met alle betalingen, deze herinnering kunt u gewoon weggooien en onze excuses voor het ongemak.

Kan gebeuren.

Vorige maand netjes betaald, dus nog immer ben ik geheel bij met betalingen.
Dacht ik.
Vandaag: Herninnering voor 106 Euro.
Raar, want ook dat bedrag herken ik niet.
Mijn laatste factuur was namelijk 125 Euro, en de maand daarvoor werd mij nog verzekerd dat ik helemaal bij was. En dat klopte ook volgens mijn administratie.

Maar weer eens bellen.
Mijn god.
Kafka kan er nog een puntje aan zuigen.
Een waterval van berekeningen en logica die ik maar met moeite kon bijbenen met mijn dagafscriftenboekje en Girotel bij de hand.
Na tien minuten was ik de draad he-le-maal kwijt en zei dat ook eerlijk. Ik bedoel...ik denk dat zelfs Stephen Hawking het niet meer zou kunnen bevatten.
Kreten als "het begon allemaal al op 6 mei", "die 19 euro zat al in dat totaalbedrag van die 200 Euro" en "dus dat wordt dan weer opgeteld bij de volgende maand" waren alles wat mij nog concreet is bijgebleven. Voor de rest herinner ik mij slechts duizelingen en oorsuizen.

Maar deze lieve dame had gelukkig ook goed nieuws voor me.
Let op.

-De herinnering van 106 Euro die ik net ontving, kan ik weggooien.
-Over een week krijg ik een nieuwe acceptgiro.
-Op die acceptgiro staat een bedrag van 200 Euro
-Ook die acceptgiro kan ik weggooien.
-In plaats daarvan maak ik 75 Euro over.
-Dan staan we weer helemaal quitte.

Bent u daar nog?

-Als zij nu al weet dat de acceptgiro van volgende week 125 Euro teveel is, waarom krijg ik dan geen gecorrigeerde?
-Als zij nu al weet dat ik deze maand geen 200, maar slechts 75 Euro hoef te betalen en alles klopt weer, waarom krijg ik dan in vredesnaam een herinnering van 200 Euro?
-Oftewel, als ik deze herinnering wel betaald zou hebben in mijn goedgelovigheid, zou UPC 125 Euro teveel van mij hebben ontvangen!
-Hoe kan het dat ik aan de ene kant een achterstand zou hebben (graag binnen 5 dagen betalen anders sluiten we je af), maar aan de andere kant een rekening ga ontvangen -over een week- waarvan ik nog niet eens de helft zou hoeven betalen?
-Volgens de facutren zelf dus, zou ik binnen een week 106 + 200 = 306 Euro moeten betalen, maar in werkelijkheid is dat dus maar 75 Euro.

Weet je waar ik nu zo bang voor ben?
Wat gegarandeerd gaat gebeuren, ondanks dat lieve Yvonne mij verzekerde van niet?

-Ik volg haar advies op: ik gooi deze herinnering weg en van komende week betaal ik ipv 200, maar 75 Euro.
-Na een maand krijg ik een aanmaning voor en de herinering, en de rest van die 200 (namelijk 125) Euro. Of ik dus even 225 Euro wil betalen.
-Intussen wordt mijn telefoon en/of internet afgesloten, zoals al in deze herinnering staat.

Let maar op. Ze proberen me eronder te krijgen.
Ze proberen me kapot te maken.

Het is een complot met de Rabobank. De kutbank.

Geen opmerkingen: