Totaal aantal pageviews

maandag, maart 14, 2005

Onder de douche met Bruce




Bruce Springsteen.

Zonder Bruce Springsteen zou ik vaak niet weten wat ik moest opzetten.
Voor elke stemming heeft hij handenvol juweeltjes geschreven.
's Ochtends wakker worden? Born to Run of Hungry Heart!
Ben je 's avonds moe na het werk? Jersey Girl of The River!

Vijfenvijftig jaar alweer en hij rockt meer dan de meeste jongens van twintig.
Zijn voorouders waren van Nederlandse afkomst. KIjk, dat schept al gelijk een band. Ik zou willen zeggen dat dat al gelijk een E-street band schept, maar dat is flauw. Ik zal het daarom laten.
In 1974 schreef een muziekcriticus in de VS "I saw rock and roll future, and its name is Bruce Springsteen". De man, John Landau, had visionaire gaven.

In 1975 stond hij op de cover van Time en van Newsweek en nu, dertig jaar later wordt zijn muziek nog dagelijks op de radio gedraaid. I'm on fire. Born in the USA. The river. Philadephia. Fire, iedereen denkt dat het van de Pointer Sisters is. Het is van Bruce. Blinded by the Light. Niet van Manfred Mann, maar van Bruce. Pink Cadillac: niet van Nathalie Cole, maar van Bruce.
Ik durf te beweren: zonder Bruce geen Bryan Adams en geen John Mellencamp.
Zo. Steek die maar in jullie zak.

13 studioalbums en een handvol live-opnamen verder, en op 25 april van dit jaar komt zijn nieuwe album uit: Devils & Dust.
Bij voorbaat al een cd die ik moet kopen.
Moet kopen? Ja, moet kopen.

Voor al die keren dat Bruce me uit de put heeft gehaald en voor al die keren dat Bruce me heeft wakkergemaakt en wakker gehouden en al die keren dat Bruce mijn adrenaline zal laten stromen, mij een brok in mijn keel zal laten krijgen en vooral voor al die keren dat ik nog kippenvel op mijn rug en mijn armen zal krijgen.
Denk aan de saxofoonsolo in Jungleland. De clip van Born to Run, met de paar seconden dat je een zee van mensen ziet meehossen. Denk ook aan de teksten van Secret Garden en Philadelphia. Denk aan de live-versie van Hungry Heart, waarbij je 50.000 man uit volle borst het gehele eerste couplet hoort zingen, en Bruce zijn mond houdt. Met een "Yeah alright!!!" overtreft hij evengoed de kakafonie van deze fans; de echte baas is nog altijd The Boss.
Ook om kippenvel te krijgen: bij het kutlied van USA for Africa zingt hij een regel solo. Het kon eraf. Bijna net zo mooi als Bono's "Well tonight thank God it's them instead of you" bij Band-Aid, is The Boss's opening van het refrein.

Bruce Frederick Joseph Springsteen, dat je maar lang mag blijven leven en nog vele plaatjes mag maken.....het ga je goed jongen, tot de volgende keer dat je in Nederland bent. Nooit je roots verloochenen, makker.......

Geen opmerkingen: