Totaal aantal pageviews

dinsdag, juli 10, 2007

Zweven met je voeten op de grond




De meeste mensen in mijn omgeving weten wel dat ik niet alleen maar die droogkloot ben met zijn botte humor en zijn down to earth attitude.

Ik sta wel degelijk open voor veel wat door anderen omschreven wordt als mystiek, of zweverig. Niet omdat ik in bepaalde dingen geloof, nee, ik weet sommige dingen gewoon zeker en ik -als pseudo-wetenschapper- denk dat het bekrompen is om alles te willen verklaren aan de hand van bewezen formules en wetenschappelijke bullshit. Sure, de wetenschap is een onmisbaar instrument bij onze vooruitgang, maar of die vooruitgang ons nou daadwerkelijk verder gebracht heeft, kun je je afvragen.

Een paar honderd jaar geleden nog maar, werd je als ketter ter dood veroordeeld als je beweerde dat de aarde rond was, of dat de zon niet om de aarde draaide maar andersom. Honderd jaar geleden was het nog haast ondekbaar dat we ooit zouden vliegen, maar een boer en een scheet later in de geschiedenis reizen we met honderden miljoenen tegelijk naar de andere kant van de wereld, en er zijn vliegtuigen die meer dan drie keer de geluidssnelheid kunnen halen. De theorieën van Einstein blijken deels niet te kloppen en niet alleen in deze eeuw willen we ons wijsmaken dat we nu echt alles wel weten. Heden ten dage kijken we terug op -pak hem beet- de Renaissance als een tijd van "ze moesten nog veel leren". Cellen en bacterieën kenden we nog niet, en dat je van vuil water ziek kon worden was nog niet eens doorgedrongen in de grote Europese steden.

Ik ben er van overtuigd dat we over vijfhonderd jaar met eenzelfde aandoenlijkheid terugkijken op de eenentwintigste eeuw. Toen dachten ze nog echt dat reïncarnatie niet bestond, hoor je ze haast al denken. Ik noem maar wat.

Bottom-line: we moeten niet denken dat we alles al weten, en we moeten net zo min denken dat datgene wat (nog) niet wetenschappelijk te duiden is, per definitie onmogelijk is. Net zo min als vijfhonderd jaar geleden.

Dat gezegd hebbende, geloof ik weer bar weinig van het meeste zweverige. Jomanda is een charlatan, de meeste self-proclaimed media zijn oplichters en astrologie is bullshit. Ik zeg: ik geloof het niet. Ik zeg niet: het is niet zo.

Vandaag kreeg ik een follow-up mailtje van een dame die ik heb leren kennen via een dating-site. Volgens die site ben ik met mijn geboortedatum nog weegschaal, terwijl ik gewoon schorpioen ben. Op het randje en afhankelijk van wie je raadpleegt (dat alleen al lijkt mij voldoende om astrologie met een hele dikke korrel zout te nemen), maar evengoed schorpioen. In een eerdere mail deed ze uit de doeken hoe slecht weegschaal en ram bijelkaar pasten, met haar broer en schoonzus als voorbeeld. Waarom die twee dan toch bijelkaar zijn, vergat ze te vermelden, maar op zich een boeiende kwestie. Ik verwittigde haar van het grensgeval called Arjen, en meldde haar dat ik stiekum een schorpioen ben.

Ze antwoordde, ondanks de hint van een vage klik die ik eerder dacht te voelen, dat ze ten eerste "niet begreep waarom ik eerst zei dat ik een weegschaal was", maar dat "ze zeiden" dat een schorpioen en een ram zo mogelijk nog minder matchen dan al het andere en dat een relatie er "dus" al nooit in zou zitten, hooguit vriendschap.

Ik heb haar even kort op de hoogte gebracht van triviale zaken als opvoeding, ervaring, omgevingsfactoren, genotype en fenotype en haar verder maar succes gewenst met het zoeken naar een matchend sterrenbeeld.

En dan zeggen ze dat ik kieskeurig ben.
Mijn hemel.

Als die tenminste bestààt, he....!!!

Geen opmerkingen: