Totaal aantal pageviews

dinsdag, oktober 11, 2005

Ice Cream Man




Momenteel luister ik naar het album All the right reasons van Nickleback.
Om de een of andere reden intrigeert die band me.
Ik weet het, ik weet het....de zanger is (om maar met mijn Australische collega te spreken) een fucking poofter, maar toch. Het nummer Photograph, hoe corny ook, ligt gewoon lekker in het gehoor.
Tuurlijk, Nickelback is geen Cream, maar Nickelback heeft dan ook geen Eric Clapton in hun gelederen. Wel waakt hij over hun, maar daarover later meer...

Overigens ben ik nu twee weken nicotinevrij.
Nee, da's niet helemaal waar, ik ben sigaretten-vrij. Nicotine krijg ik nog steeds binnen; via pleisters, via kauwgum, via snoepjes en als ik het op mijn brood kon smeren, deed ik er elke morgen een dikke laag nicotinepasta op.
Evenzogoed ben ik wederom trots op mezelf.
Trots dat ik het voor de vierde keer in twee kalenderjaren stug blijf proberen. Ik wil maar zeggen: een quitter kun je me niet noemen.
Ik realiseer mij de dubbelzinnigheid van die zin wel degelijk, en in beide opzichten klopt-ie als een bus.

Verder is het Ramadan.
Doet me denken aan het verhaal van Burger King, die in de States zijn ijsjes moet terughalen omdat het gestyleerde room-krulletje teveel op het woord Allah lijkt.
Ik vind dat nogal raar. Ten eerste vind ik de gelijkenis tussen het logo en het woord Allah niet erg evident (mooi woord he?), maar zelfs al zou het er op lijken, dan nog....
Ik bedoel: We hebben het hier over een kudde gelovigen die ons halve land willen versieren met minaretten, burka's, hoofddoekjes en snorren (m/v). Dan is het toch juist hartstikke mooi dat de naam van je God op Burger King-ijsjes komt te staan????
Lijkt me juist kicken.

Overigens vertelde mijn Aussie collega me vanmiddag ook dat hij ooit tijdens een vlucht van Cathay Pacific van Koalaland naar Amsterdam niet alleen op het tv-schermpje kon zien waar het vliegtuig zich bevond op de kaart, maar ook de afstand en koers naar Mekka.
Bizar, want Cathay is helemaal niet van een Arabisch land.
Wat ik echter niet begrijp, is dat je niet kon zien wat de afstand tot -pak hem beet- Vaticaanstad was, of Jeruzalem. Of voor mijn part Salt Lake City, Waco of Jonestown. Is toch raar? Waar zijn ze bang voor bij Cathay? Of denken ze dat een vliegtuig met zulke features niet zo'n grote kans loopt om een hoog gebouw binnen te vliegen (laat zeggen de Petronas Towers, want dat ligt op de route, in Maleisie...oh nee, Maleisie is Islamitisch...verkeerd voorbeeld. Een hoge Burger King dan...)

Eric Clapton is God, stond er eind jaren '60 op veel muren geschreven.
Laten we er vanuit gaan dat wat geschreven is, ook waar is.
Dat is immers de logica van veel reli-fanaten, ook Christenen, Hindu's en Joden roepen dat vaak.
Dus, Eric Clapton is God.
God,op zijn beurt, is dezelfde entiteit als Allah, daar is bijna iedereen het wel over eens. Het is de invulling die we eraan geven die ons soms zo anders van elkaar maakt, maar dat Allah en God dezelfde zijn, dat staat ook wel zo'n beetje vast.
Concluderend kunnen we dus gerust stellen dat Eric Clapton Allah is!
Waarom zie ik in vliegtuigen van Cathay Pacific niet staan wat de afstand is tot Eric Clapton's huis? En waarom hebben we geen kerken met een gitaar erop in plaats van een kruis?
Claptonuh Akbarrrrrrrrrrrr!!!!!
Eric fucking Clapton, mensen......Eric fucking Clapton....
Zou toch mooi zijn als dat inderdaad gewoon echt God blijkt te zijn he?

God is onder ons.
Hij speelt gitaar, was aan de drank, de coke,lagerwal en er weer bovenop.
Belangrijkste aanwijzing dat Hij inderdaad God is, is dat ook Hij zijn zoon is verloren. Hoe langer ik er over nadenk, hoe zekerder ik van mijn zaak ben: Eric Clapton is Allah.

Ik hoop dat ze bij Burger King (of is het Burqa King?) snel tot inzicht komen en stoppen met het woord Allah op hun ijsjes te zetten.
Laat ze er een afbeelding van Eric fucking Clapton opzetten.

Beminde gelovigen, laten wij bidden tot de Here Clapton.
Hij die zijn zoon voor ons liet sterven.
Ik wil deze preek eindigen met een psalm uit het boek Ray Charles, vertolkt door de here hemzelf.

Amen

Lord have mercy, Lord have mercy on me.
Lord have mercy, Lord have mercy on me.
Well if I've done somebody wrong, Lord, have mercy if you please.

I used to have plenty of money, the finest clothes in town,
But bad luck and trouble overtaken me, bound to get me down.
Please have mercy, Lord have mercy on me.
Well if I've done somebody wrong, Lord, have mercy if you please.

Keep on working now, child.
Lord every morning.

Well if I've been a bad boy, baby, I declare I'll change my ways.
I don't want bad luck and trouble to follow me all my days.
Please have mercy, Lord have mercy on me.
Well if I've done somebody wrong, Lord, have mercy if you please.


Geen opmerkingen: