Totaal aantal pageviews

dinsdag, oktober 18, 2005

Waar ging het fout?




Voor diegenen die een heel klein beetje willen voelen hoe het is om puur op je uiterlijk te worden beoordeeld, zoals dat nog steeds vaak gebeurt bij onze allochtone medemens, heb ik een tip.

Draag Lonsdale kleding.

Lonsdale, dat merk dat op sommige scholen verboden is, en waardoor mensen gelijk denken te weten waar je voor staat als je het draagt: Racisme en Eigen Volk Eerst-mentaliteit. Je draag tenslotte Lonsdale. Dat is toch dat merk wat gedragen wordt door Lonsdalejongeren (nee, die staat niet in de nieuwe editie van de Dikke Van Dalen. Houden zo.) en was het niet zo dat laatst een winkelmedewerker werd ontslagen omdat hij achter de toonbank stond met een Lonsdale shirt?

Juist. Die Lonsdale.
Alsof je in een Hitler Jugend-uniform loopt, zo kijken de mensen naar je.
Donker gekleurde mensen zie je met kwade blikken naar je kijken, en slettige ex-gabberteefjes geven je een blik die zoiets uitstraalt als "Ik heb ook een hekel aan buitenlanders. Wij horen bijelkaar."

Voor die teefjes en negers (oei! Mag dat woord wel?) heb ik nieuws: Jullie kennen mij niet. Jullie weten niets van mij, mijn ideeën, mijn normen of mijn waarden. En dat geeft niets. Heerlijk. Denken jullie maar wat je wil denken. Maar laat me met rust, zoals ik ook jullie met rust laat.

Lonsdale.
Grootgemaakt door donkere boksers in de vroege jaren '70.
Mohammed Ali, voorheen Cassius Clay, is het bekendste voorbeeld.
Zie je een foto van Mohammed, dan is de kans groot dat hij Lonsdale draagt.
Hoezo racistisch merk?

Nee, wij laten ons ons beeld van andere mensen voorschrijven door een stel achterlijke inteeltboeren uit plaatsen als Uden en Mill en Krabbekutteveen, die uit pure verveling negertjepesten doen, en daarbij Lonsdalekleding dragen.
Waarom? Echt waar, dit is echt niet verzonnen: Omdat je, als je je jas op een bepaalde manier erovereen draagt, en de kreukels en vouwen zitten precies goed, de lichtinval werkt mee en je bent halfdronken of halfstoned, dan lijkt het net of er NSDAP op dat shirt staat!
Is dat niet ongelooflijk cool? NSDAP!
Je weet wel, die Duiste politieke partij die in de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw haar hoogtijdagen vierde. Die NSDAP. Lonsdale - NSDAP.
Je moet er maar op komen.

Dat het aan de andere kant nog altijd superchique is om Hugo Bosspakken te dragen, is iets wat me dan ook ten zeerste verbaast.
Hugo Boss. Hugo fucking Boss, met twee ss-en, ontwierp namelijk Duitse SS-uniformen.
Dure maatpakken van een SS-trawant mogen wel, en een ex-undergroundmerk als Lonsdale mogen niet.

Van de week hoorde ik een meisje en haar moeder in een winkel waar ze onder andere Lonsdale-kleding verkochten. "Kijk, dat is een mooie sweater!" zei de moeder.
"Ja, maar dat is Lonsdale, dus dat mag je niet dragen" zei het arme wicht van een jaar of zestien.
In haar oprechte verbaasdheid vroeg de moeder waarom dat nou weer was.
"Omdat daar NSB op staat", meende het meiske te moeten begrijpen. En de NSB was fout tijdens de oorlog, daarom niet.


Tsja. Hoe aandoenlijk ook, die conversatie vatte wat mij betreft perfect samen waarom wij met onze kortzichtige oogkleppen denken dat het dragen van Lonsdale-kleding faux-pas is. We denken dat we het snappen, we denken dat we een politiek correcte mening hebben, maar die aangeprate mening, dat kuddegedrag, is zo fout als de NSB zelf....

Geen opmerkingen: