Totaal aantal pageviews

dinsdag, november 01, 2005

Cry Wolf





Je schaamt je toch de haren uit je kop als je dit leest, mensen...
Ik bedoel: voorzichtigheid is nodig na 9-11 en na Theo van Gogh, tuurlijk, maar laten we alsjeblieft niet zo belachelijk overdreven doen met zijn allen.
Elke week wordt er wel ergens een trein stilgezet, een station ontruimd of anderszins paniek gezaaid onder de mensen. Wat zeg ik, onder de mensen? De mensen zaaien die paniek zelf!

Nog geen enkele keer -god zij dank- is de paniek tot nu toe terecht geweest.
En ook ik hou mijn hart vast voor de komende weken, maanden, jaren, voor wat zeker een keer zal gebeuren; een bom, een aanslag of een andere geplande terroristische actie met grote of minder grote gevolgen. Ik ben niet naief, maar ik ben ook niet paranoide.

Lees het bericht nog eens. Nee echt, ik meen het. Ga naar boven en lees het nog een keer rustig en laat tot je doordringen wat er nou eigenlijk staat.
Analyseer het en voel wat je voelt.

Er zaten twee doodnormale mannen in de trein. Zoals er elke dag duizenden doodnormale mannen in honderden treinen zitten.
Deze mannen waren toevallig van Arabische komaf en schaamden zich daar niet voor (waarom zouden ze?) en kleedden zich zoals zij dat wensten. Zoals ik me ook kleed hoe ik wil, en jij en je vrienden ook.
Verder hadden ze ieder een rugzak bij zich.
Ik heb ook altijd een rugzak bij me als ik in de trein zit; een treinreis betekent vaak een wat langere rit dan met de bus of tram en dan wil een mens wat te lezen of te eten bij zich hebben, misschien ook een tandenborstel, schoon ondergoed, een telefoon en een teddybeer. Whatever. Vrij land, vrij om in je rugzak te stoppen, whatever turns you on.

Maar...en nu komt het...deze twee vermoedelijk islamitische mannen wekten argwaan bij hun medepassagiers.
En hoe deden ze dat precies?
Zaten ze te zweten en nerveus om zich heen te kijken?
Raakten ze in paniek elke keer als ze een politieagent op een platform zagen of een sirene hoorden in de straten waar ze langskadeng-kadengden?
Had een van hun een verdachte verdikking onder zijn jellaba wat zou kunnen duiden op een riem van dynamiet?
Welnee!
Nee, deze mannen in jellaba's gingen meerdere keren -los van elkaar- naar het toilet!!!
Stel je voor!
Twee mannen, die los van elkaar moeten plassen op een lange treinrit.
Tsja, zo vraag je er zelf om.
Ik zou op een rit naar Middelburg niet durven om meer dan één keer naar de wc te gaan, en al helemaal niet los van een andere passagier.
Als je dan toch per se, tegen alle fatsoensnormen in, met alle risico's vandien echt een tweede keer moet plassen, dan neem je als Westerling natuurlijk iemand anders mee naar de wc, al was het maar om alle schijn weg te nemen.

Dan nog het aller-aller-allerergste: ze zagen er uit als gelovige moslims!!!!
Zijn ze helemaal belazerd?????
Trouwens, heb je ook niet-gelovige moslims dan?
Is het hele principe van moslim-zijn niet juist dat je gelovig bent, net als het principe van GODVERDOMME ALLE ANDERE RELIGIES!?!?!??!

Nee, ik vind het volkomen terecht dat deze twee mannen door een arrestatieteam zijn aangehouden en geblinddoekt onder het oog van de camera's werden weggevoerd in een geblindeerde arrestantenbus.
Better safe than sorry, zeg ik altijd maar.

Mensen, mensen, mensen toch.
Waar zijn we in vredesnaam mee bezig in dit land?
Hoe druk je een groep mensen in de hoek?
Hoe vervreemd je niet deze mensen van de maatschappij -wat al erg genoeg zou zijn-, maar erger nog: hoe vervreemd je als maatschappij jezelf van deze groep?
Het antwoord staat op Teletekst.
Het antwoord zit naast je in de trein, het antwoord loopt op straat, staat in de file en staat naast, achter en voor je in de rij bij Albert Heijn.

Het antwoord ben je zelf.

Zullen we gewoon eens proberen een maand of zo, bij wijze van proef, gewoon voor de lol en om even wat adem te krijgen tussendoor, zullen we gewoon eens proberen een paar weekjes maar normaal tegen elkaar te doen....?

Het antwoord zit in jezelf.
Take care en tot de volgende blog.

Geen opmerkingen: