Totaal aantal pageviews

donderdag, november 11, 2004

Was ik maar simpel en gelukkig....




De laatste dagen word ik een beetje moe van wat er gebeurt in Nederland.
Nou heb ik sowieso de laatste maanden steeds meer de neiging om te minderen met het kijken van journaals, actualiteitenrubrieken en discussieprogramma's.

Ik bedoel: het kan nooit gezond zijn. De hele week al je hersens full speed laten draaien op je werk, je dingen in en om het huis regelen, je rekeningen betalen, je kleine huishoudelijke ongemakken als een lekkende kraan, je cd-wisselaar die naar de knoppen is, je rekening die chronisch in het rood staat, weer een nieuwe grijze haar, toch weer een kilo erbij, waarom ben ik zo moe, waartoe zijn wij op aard en wanneer word ik ontmaskerd als volslagen idioot?

Die kolkende wervelstorm nog eens aanwakkeren door het leed van de wereld op je schouders te dragen, nee.....dat kan nooit gezond zijn.
Vroeger (opa spreekt) was ik echt maatschappelijk betrokken, politiek concencieus, geëngageerd en tot in details op de hoogte van het reilen en zeilen in de rest van de wereld.

Niet alleen was ik nog minder bedorven door de kennis die ik inmiddels heb opgedaan, maar het was ook allemaal wat overzichtelijker heb ik het idee.
Het Westen was goed, het Oostblok was slecht en in de derde wereld hadden de negers honger. Je had punkers, krakers en af en toe een kaping of iets dergelijks en dat was het wel. Later kreeg je de de val van de muur, de Golfoorlog en de mislukte couppoging in de toenmalige Sovjetunie van de oude haviken, waarna onze Boris alsnog de macht greep en alles goed zou komen.

Tegenwoordig is alles anders.
Pim Fortuyn dood, Theo van Gogh dood, het Midden-Oosten verder verwijderd van vrede dan ooit, de VS worden geregeerd door een gekozen idioot, er zijn terroristen in Amsterdam, Den Haag, Amersfoort godbetert en wie weet waar nog meer.

En iedereen heeft een mening.

Ik word er, ik zei het al, zo ontzettend moe van. Letterlijk.
Voorheen riep ik wel eens "was ik maar simpel en gelukkig".
Tegenwoordig voeg ik de daad bij het woord.
Ik denk dat je bewust kunt kiezen voor simplistisch denken en ik denk dat het goed is dat mensen dat meer en vaker gaan doen.
Wat is het nut van een discussie met je collega's over de zin en onzin van een Geert Wilders? Wat kan mij het schelen wat mijn buurman van Marokkanen vindt? Wat kan mij het schelen of de moskee om de hoek beveiligd wordt of niet?

Waar ligt Irak? En waar staat mijn bed....? Juist...Irak is ver van mijn bed.
Natuurlijk vind ik het klote wat er gebeurt in de wereld. Natuurlijk helpen we elkaar, maar vooral onszelf regelrecht naar de filistijnen. Is het niet met haat en nijd en religieuze verschillen, dan is het wel met het willens en wetens kapot maken van de natuur. En anders stappen we wel dronken met zijn vijven in een auto en rijden ons te pletter op een Overijsselse autoweg. Hoe dan ook, naar de kloten gaan we uiteindelijk.

Is het daarom wel verstandig om in de korte tijd dat we vrij rondlopen ons druk te maken en een mening te hebben over alles waar je wat over hoort of leest, maar eigenlijk -wees eerlijk- te weinig vanaf weet om echt een objectief oordeel te hebben...?

Ik denk het niet. Daarom doe ik het al een tijdje als volgt:
In grote lijnen volg ik het nieuws. Een journaal per dag volstaat. Geen kranten, geen opiniebladen, geen actualiteitenrubriek en geen CNN met rechtstreekse doden in mijn huiskamer. Wanneer het echt spannend is, waag ik iets meer tijd aan het nieuws.
Mijn mening houd ik zoveel mogelijk voor me. De mening van anderen boeit me minimaal. Ik houd mijn wereld zo klein mogelijk: mijn leven, mijn vrienden, mijn liefde, mijn werk en mijn vrije tijd. Kortom: alles wat me lief is. Daar concentreer ik me op, en de rest kan me gestolen worden........

Ik zei het al: meer mensen zouden dit eens moeten proberen. Wedden dat de wereld er dan een stuk mooier uit zou zien......?

Tot slot nog een kleine greep uit het nieuws van vandaag dan:

-In de haven van Rotterdam is een rubberboot opgeblazen. Er vielen geen gewonden.

-Op de Afsluitdijk is een caravan van de weg geblazen. Zevenenzestig mensen konden worden gearresteerd.

-In Parijs werd het Europees kampioenschap jeu de boules gehouden. Vijf landen deden een gooi naar de prijzen en moesten worden gediskwalificeerd.

-Dan volgt nu een waarschuwing voor de scheepsvaart: Pas op!

Tot slot de weersverwachting:
Er worden middagtemperaturen verwacht van één uur `s middags tot zes uur `s avonds.
Er waait een zachte zuidoostelijke wind en met 22 graden wordt het een aangename dag. Met 36 graden wordt het een hete dag. Met 2 graden wordt het een frisse dag. Verder verwacht het KNMI gladheid in het hele land met uitzondering van de Antillen.

Welterusten en tot de volgende Blog!

Geen opmerkingen: