Totaal aantal pageviews

donderdag, maart 23, 2006

Phil Lynott was een held




Er zijn van die nummers die je een boost van energie geven.
Nummers die werken als een zonnebank en een thermosfles koffie tesamen, en je hormonen doen opzwepen en je doen voelen of je, al is het maar voor heel eventjes, de hele wereld aankan.
Niet speciaal om hun teksten of die ene speciale herinnering of zo, nee, gewoon door de melodie, de "feel" die erbij hoort.
Ikzelf heb dat bijvoorbeeld met I need a lover van John "Cougar" Mellencamp.
Of met het eerste stuk van Bruce Springsteens Jungleland of het middelste stuk van Driving the last spike van het album We can't dance van Genesis.

Een ander nummer wat dat in zich heeft, is Rosalie van Thin Lizzy, een bloedstollende cover van een matig en stokoud nummer van Bob Seger.
Thin Lizzy. Legendarisch.
Phil fucking Lynott, mensen. Rock en Roll op zijn Iers. Veel te vroeg van ons heengegaan, deze rockheld. Thin Lizzy is en was nooit erg bekend in Nederland, maar iedereen moet The boys are back in town en Whisky in the Jar herkennen als ze het horen, al was het maar van respectievelijk de themesong van Toy Story en van de cover door Metallica.
Goed, Phil Lynott dus, gestorven aan drank en drugs, maar man man man, wat had die kerel een stem en een uitstraling en wat spijt het me dat ik ze nooit heb gekend en gewaardeerd toen Phil nog leefde. Luister eens naar het album Live and dangerous, tot op de dag van vandaag een klassieker in mijn muziekwereld, misschien nog wel meer dan Cheap Trick's Live at the Budokan dat is.

Iedereen met Kazaa of Bittorent of wat dan ook: download Rosalie, Jailbreak of The Cowboy Song en durf te zeggen dat ik ongelijk heb. Ik daag jullie allemaal uit!

Phil, ik heb je nooit gekend, maar ik mis je en ik herken je in de spiegel, vriend.

Het ga je goed, daarboven.


Roll me over and turn me around
Let me keep spinning till I hit the ground
Roll me over and let me go
Running free with the buffalo
Here I go


Geen opmerkingen: