Totaal aantal pageviews

dinsdag, maart 21, 2006

Toet! Toet!




Wat een dag, wat een dag.
Vannacht pas hoorde ik hoe laat ik mijn tussentijdse toets had (namelijk kwart voor elf, dus half tien afspreken om nog even te oefenen) dus toen alsnog de wekker gezet op acht uur. Uiteraard een nacht als elke andere; om het uur wakker worden en de slaap niet kunnen vatten en op zijn allermoeist zijn als de wekker uiteindelijk onverbiddelijk haar hatelijke geschreeuw in mijn rechteroor (als ik op mijn rug lig, wat meestal eigenlijk niet het geval is) tettert.

Het uurtje oefenen was niet erg hoopvol, juist vanwege die pokkenacht en de daarbij horende vermoeidheid en mijn chronische ochtendhumeur. Kortom: te weinig koffie, te weinig nicotine en te weing slaap. Zie dan maar eens een BMW 3-serie netjes in te parkeren. Twee van de vijf keer oefenen was ok, de rest gewoon kut en ik was er met mijn kop niet al te veel bij. Om kwart voor elf bleek mijn examinator een homo van het middelruige soort te zijn. Goed zo! Ik ben -ik heb het al eens gezegd- een gay-magnet, dus ik stond al met een-nul voor.

Ik kan in alle bescheidenheid zeggen dat ik nog nooit zo netjes, strak en vloeiend heb ge-file-parkeerd als deze keer. Sterker; ik vraag me af of ik niet en passant het wereldrecord "netjes parkeren" officieus heb gebroken. Die had ik alvast in mijn zak. Met straatje keren ben ik gematst, ongetwijfeld omdat ik gewoon een toffe peer was (nonchalant lullen over mijn werk, de lente en vrouwen terwijl ik stiekem heel goed oplet, daar scoor je punten mee.)

De enige, en ongelooflijk grote mega-fuckup was het invoegen op de A-10. Duizend keer gedaan, duizend keer smooth as a baby's bottom, maar alles zat tegen. De invoegstrook bleek tevens gelijk meteen de uitvoegstrook voor Bos en Lommer te zijn, dus ik zat, oh tegenvaller, een baan teveel naar rechts. Had ik deze situatie beter gekend, dan had ik de linker strook bij het stoplicht gepakt en was ik op de juiste baan gestart. Tweede teleurstelling: Wat is die strook KORT godverdomme! Nu handelen, nu naar links anders ga ik alsnog gelijk de A-10 weer af in plaats van op. Godver. Zit er net zo'n lul links van me die me kost wat kost niet voor wil laten. Nog maar vijftig meter. Wat doe ik, gassen en ervoor proppen of gas los en gokken dat de volgende klootzak me er tussen laat? Andere opties zijn vrij beperkt: of de snelweg af, of de vangrail testen op zijn houdbaarheid. Een seconde twijfel en ik ben de lul: mijn examinator moet gas bijgeven en zegt nors: naar links, naar links! Kut. Wat een fuckup. Vervolgens zat ik door het snelle invoegen (80 waar je 80 mag), gelijk vrij dicht achter een vrachtwagen. Hmmm...licht remmen doet degene achter me misschien schrikken (het is namelijk mega-super-druk hierzo en iedereen voegt in- en uit tegelijk, het is een van de kloterigste stukken snelweg rond heel Amsterdam), dus ik laat mijn gas los. Kut, ik stond al in zijn vijf, dus dat schiet niet erg op; tergend traag wordt de afstand tussen mijn neus en de kont van de vrachtwagen groter. Na wat een uur leek te duren, zit er er eindelijk twee seconden achter. Kut. We rijden maar vijfenzeventig. Slome slak! Maarja, je mag maar tachtig hier, dus wat zal ik doen? Mijn gevoel zegt: gassen en inhalen. Hmmm, vindt die homo dat dan niet te agressief? En trouwens, ik ken de route en ik weet dat hij me de volgende afslag, afslag Westpoort, er toch af laat gaan. Ik besluit even achter de vrachtwagen te hangen (op de bekende twee seconden afstand) en inderdaad, bij Westpoort eraf en de rest ging weer cool.

Jammer; de homo vond -terecht!- het invoegen "helemaal prut" en dat ben ik volledig met hem eens en ik schaam me kapot. Wat een kut-actie. Alleen vond hij de vrachtwagen-actie ook slecht, ondanks mijn uitleg (remmen vond ik tricky en inhalen ook omdat ik wist dat ik er toch gelijk weer af moest). Helaas: hij vatte het op als besluiteloos en ik weet zeker dat ik -als dit een echt examen geweest zou zijn- erop gezakt zou zijn.

Voordeel is wel, dat ik even heb mogen proeven hoe een echt examen is, en dat ik de komende paar lessen volledig kan focussen op deze verbeterpunten. Kritiek is nooit leuk, maar terechte kritiek is goed en opbouwend. Bijschaven, puntjes op de I en ik haal dat examen volgende maand gewoon. Vanwege het perfecte inparkeren het het kuche redelijke straatje-keren, heb ik vrijstelling gekregen voor mijn bijzondere verrichtiingen op mijn examen. Jeej! Arjen blij. Maar Arjen ook niet tevreden, alleen door die klote-actie op de invoegstrook. Had ik het linkerstoplicht gepakt, was er niets aan de hand geweest en was het perfect gegaan. Leer ervan! Leer ervan! Godverdomde perfectionist dat je bent! Leer nou, verdomme!

Geen opmerkingen: