Totaal aantal pageviews

donderdag, mei 04, 2006

2222





Vandaag is het 4 mei.
Cynische klootzak als ik ben, vind ik het toch een datum om daadwerkelijk stil te staan bij de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog. Dat gezeik van "tijdens oorlogen en vredesmissies waar ook ter wereld" vind ik zelf niets; daar heb ik gewoon niets mee.
Voor mij is 4 mei de Tweede Wereldoorlog en mijn voorouders die ik nooit heb mogen kennen, die naar concentratiekampen zijn afgevoerd, hun familie en hun vrienden die de hel hebben leren kennen, en de ontelbaren van hen die daar zijn gestorven.

Zoals sommigen van jullie wellicht weten, heb ik een scheutje Joods bloed in mijn lijf; de opa van mijn papa was wat je noemt een volbloedjood, die ik nog heb gekend als kind. Het was een bloedgoeie, lieve opa. Hij heeft de hel gezien, en als een van de weinigen in zijn kringen de oorlog overleefd. Zoiets moet je wat doen, dat kan niet anders. Understatements zijn er om geventileerd te worden.
Tot tweemaal toe heeft hij gevangen gezeten in het Amsterdamse hoofdkwartier van de Sicherheitsdienst in de toenmalige Euterpestraat, de tegenwoordige Gerrit van der Veenstraat, in de tegenwoordige Gerrit van der Veenschool. De school waar ik mijn diploma heb behaald, als een dikke retrospectische middelvinger naar het Duizendjarige Rijk wat maar niet goed van de grond kwam.
Hij stond op het punt afgevoerd te worden naar Westerbork, via de Hollandsche Schouwburg, waar ik om de hoek geboren ben. Dat was mijn eerste statement al gelijk: Fuck you.

Verder vind ik dat je na acht uur ook gewoon verder moet met het leven van alle dag, de jaarlijkse herdenkingstraan is opgedroogd, en Martha Reeves staat met haar Vandella's te bleren dat ze nergens heen kan rennen. Gelijk had ze en gelijk heeft ze nog steeds. Ik heb iets met dat nummer, geen idee wat precies...
De mensen die de afgelopen jaren als chauffeur hebben gefungeerd voor mij, zijn reeds druk bezig met het oogsten wat ik gezaaid heb: zaterdag fungeer ik sowieso als chauffeur voor maatje Ri naar Schagen en terug (vooral terug omdat hij heen in zijn eigen vierwieler gaat), en hoogstwaarschijnlijk ook voor El Padre vanwege een KwikFit-bezoek met zijn eigen heilig koetje.
Ik doe dat geenszins met tegenzin en dat weten ze. Toet-toet!

Eigenlijk zou ik wel nieuwe All-Stars willen kopen, want mijn huidige drie paar (een donkerblauw, een cremewit in leder en een Amerikaanse vlag) zijn op sterven na dood.
Ik heb alleen geen ene cent te makken de komende weken. Nog honderd euri bij de blauwe leeuw, en alle rekeningen moeten nog betaald worden, waaronder de huur van alleen al vijfhonderdenvierendertig schoon aan de haak. Tel daar bij op een vrij prijzig bosje bloemen wat ik heb ehhhh laten ehhh bezorgen aan ehhh iemand die ehhhhh ach, dat gaat jullie geen flikker aan, de bottom line is dat ik de eerste warme dagen van dit jaar op afgeragde All-Stars zal moeten doorkomen, en wat dondert het eigenlijk?
Niets, zeg ik je. Helemaal niets.

En nu stop ik want het is 22:22 uur en dat vertaalt mijn brein als ZZZZ dus ineens ben ik moe.
Dag allemaal. Tot de volgende keer.
Dan beloof ik een grap te maken, alleen weet ik nog niet waarover.

Geen opmerkingen: