Totaal aantal pageviews

dinsdag, april 04, 2006

Klaarkomend ZOAB





Vernon Reid is een van de meest onderschatte en ondergewaardeerde muzikanten aller tijden. Wie? Precies, dat bedoel ik.
Drie woorden, maak daar vier van. I want to know.
Van het album Vivid, de bestseller in de VS eind jaren tachtig van de negerrockband Living Colour. Let op, we schrijven colour op zijn Engels dus met een u erbij en niet op zijn Amerikaans: color. Alleen daarom al moet je deze plaat luisteren, maar daarover heb ik het in een lichtgrijs verleden al gehad.

Dit gezegd hebbende, wilde ik het eigenlijk over iets heel anders hebben, namelijk: Het goed bedoelde advies van anderen. Zo ook nu, nu ik mijn rijbewijs heb (ten overvloede en puur uit irritante arrogantie nog maar eens: in een keer gehaald.) weet iedereen wat de beste auto voor mij zou zijn.
De een zweert bij een Citroën, de ander bij Peugeot, terwijl de ander me aanraadt koste wat kost een Japanner of Koreaan aan te schaffen.
Ik zou, puur om eigenwijs te zijn, godverdomme een Zastava uit 1968 moeten kopen, of een buggy of whatever. Maargoed, eerlijk is eerlijk: ik heb geen ene bal verstand van auto's, niet meer dan van pak hem beet kinderen of tuinieren. Kom maar op met dat advies, ik weet het kaf wel van het koren te scheiden en ik kom de dag wel door met het surfen van dealersite naar dealersite. Ik wil een family-car. Degelijk. Saai. En er wordt niet in gerookt. En propjes neem je gelijk mee naar buiten. En ik bepaal welke muziek er gedraaid wordt; qua radio slechts Arrow, City FM en Q Music. Andere zenders zijn taboe tenzij het zondagmiddag is, dan mag er naar NOS Langs de Lijn worden geluisterd. De CD's zullen louter beschreven mogen zijn met Bruce Springsteen, John Mellencamp, U2, Marillion, Genesis, Talking Heads en meer van dat soort klassebands. Top40 wordt niet gedraaid. En je doet je gordel gewoon om, je houdt je smoel en je maakt geen rommel met milkshakes, broodjes en andere shit. Er komt ook een luchtverfrisser in. In een geur die niemand weet thuis te brengen, maar iedereen lekker vindt. Zoiets als mijn oksels, zeg maar, maar dan nog lekkerder. Stickers zijn verboden, ook geen zogenaamd grappige. Getinte ruiten en dat soort onzin moet ik ook niet. Spoilers, brede banden, dubbele uitlaten en dat soort kinderachtige ongein zijn absoluut een taboe. Ik ken zelf weinig taboes, je kunt met alles bij me aankomen, maar godverdomme niet met levensgrote speelgoedauto's.

Veel mannen gebruiken hun auto als een verlengstuk van hun penis.
Ik, daarentegen, zal mijn penis gebruiken als verlengstuk van mijn auto.
Derhalve zou een Smart al voldoende moeten zijn, laat daar geen misverstand over bestaan, makkers.
Ik zal mijn auto ook altijd vlekkeloos weten te parkeren precies waar ik wezen moet want ik weiger vanaf nu nog een meter te voet te gaan. Lopen is voor losers, eigenlijk heb ik dat, zo bedenk ik me ineens, altijd al gevonden. Nu durf ik het hardop te zeggen.

Goed.
Veel plannen, een eisenpakket waar je van zou flauwvallen en eigenlijk weet ik het allemaal zoals gewoonlijk tot drie cijfers achter de komma.
Nu alleen nog even een pak geld zien los te kloppen van een of andere loser, desnoods van mijn werkgever tegen een aantal belastingtechinsch aantrekkelijke voorwaarden, en ik ga de Nederlandse wegen eens doen schudden op hun grondvesten. Het ZOAB (de opvolger van het BETROAB, het betrekkelijk open asfalt beton) zal niet weten wat het overkomt als daar ineens een pak stijl en klasse met een slordige honderdzestig per uur over haar heenscheurt. Ze zal vijf keer klaarkomen en smeken om meer. Zeg dat ik het nog maar eens een keer gezegd heb, en wees gewaarschuwd.

Enne....heeft er iemand geld voor me te leen....?

Geen opmerkingen: