Totaal aantal pageviews

dinsdag, april 11, 2006

Over chimpansees en doperwten





Vanmiddag kwam om de een of andere reden het gesprek op DNA terecht.
Wat verwacht je anders, in een IT-bedrijf vol met nerds en half-nerds, dan een gesprek over biologie?
Iemand vroeg mij of ik wist wat Desoxyribonucleineacid was, zo begon het, bedenk ik me ineens. Uiteraard antwoordde ik meteen dat het (duhhhhhh) DNA was, maar als tegenvraag had ik: Weet jij dan uit welke vier organische basen DNA bestaat?
Dat het antwoord Adenine, Guanine, Cytosine en Thymine was, wist een show-off ook nog! Ik dacht dat ikzelf eng was, maar in deze gast moest ik mijn gelijke erkennen. Goed, al verder babbelend begon ik weer eens door te draven en ik vroeg me een paar dingen af:

-Waarom hoor je iedereen altijd links en rechts roepen dat het menselijk DNA voor 98% overeenkomt met dat van chimpansees? Interessant, maar over het frappant grote percentage gelijkenissen tussen mensenlijk DNA en dat van een doperwt (rond de 40%!!!) hoor je bijna niemand.
Mensen zijn genetisch gezien voor bijna de helft gelijk aan doperwten.
Denk daar maar eens over na. En toch zie je nooit een doperwt met twee benen of een hoofd of een spijsverteringsstelsel zoals het onze. Ik denk dat er in ons dus meer doperwt zit, dan er mens zit in een doperwt.

Aan sommige mensen kun je dat ook merken.
Ik heb voor morgen een leaseauto meegekregen, waarvan de rechter koplamp niet werkt. De garage zit 500 meter verderop.
Het is evengoed niet mogelijk gebleken om in 4 uur tijd toestemming te krijgen er even heen te rijden, dan wel iemand anders er heen te laten gaan. De discussie over dat kutlampje duurde langer dan ik kwijt geweest zou zijn om het te laten maken.
Ik werk bij een bedrijf met een miljardenomzet, en waarvan de voorzitter van de Raad van Bestuur nogal eens in het nieuws komt.

Het laten verwisselen van een godverdomd lampje blijkt onmogelijk zonder vergaderingen, discussies en toestemming in viervoud over drie verschillende schijven.

Ondertussen wordt er bezuinigd op de kosten van het schoonmaakpersoneel, waardoor die (en ik quote) geen voorwerpen meer mogen verplaatsen en er geen geld meer is voor extra werk zoals bekertjes weggooien.
Extra werk.
Apart.

Opruimen en schoonmaken is niets anders dan het verplaatsen van spullen; hetzij via de stofzuiger of stoffer en blik, hetzij door middel van een stofdoek.
Hoe je het ook wendt of keert: schoonmaken is verplaatsen.
Omdat wij niet in de smerige rommel willen zitten, krijgen wij, echt waar, onze eigen vochtige schoonmaakdoekjes. So much voor bezuinigingen.
Ik vraag me af of Michiel Boersma ook zijn eigen bureau moet opruimen.

Uit deze twee voorbeelden blijkt inderdaad de grote overeenkomst tussen sommige mensen en sommige doperwten. Ik zeg bewust sommige doperwten, voor je het weet heb je een hele groep groenten de kast op gejaagd.

Wat mij dan weer bij het volgende brengt:
Er is wel degelijk een heel groot verschil tussen doperwten en chimpansees: Je ziet namelijk nooit zakken met diepvrieschimpansee in de supermarkt liggen.
Of een pot met chimpanseevlees.
Lijkt me trouwens raar, zo'n chimpansee (of een bonobo voor mijn part) in je steelpannetje.....komt-ie dan weer tot leven als je hem opwarmt?
Dus ondanks de overeenkomsten, wil ik jullie toch even wijzen op de verschillen tussen doperwten en chimpansees: diepvrieschimpansees zie je zelden of nooit.
Diepvriesmensen daarentegen, bestaan wel degelijk.
We noemen ze eskimo's of Inuit.
Captain Iglo is ook eigenlijk geen normale kapitein, maar stiekem een eskimo.
Maar Captain Nanouk's chimpansee deelblokjes klinkt voor geen meter.

En het is vast niet te vreten

Geen opmerkingen: